17. sep
 
Ønsker elektrifisering for mer effektiv togkjøring
Rørosbanen mellom Hamar og Elverum, og hele Solørbanen er foreslått elektrifisert i nytt forslag til Nasjonal Transportplan. Lasse Andersen er lokfører på banene, og håper på snarlig elektrifisering.

Publisert: 10.mar.2016 21:53
Oppdatert: 11.mar.2016 09:28

Lasse Andersen er lokfører for Grenland Rail, og har mange timer bak seg på Rørosbanen og Solørbanen. Her kjører han i første omgang tømmertog på oppdrag for Green Cargo, og tømmeret skal videre til Sverige for videreforedling.

- Solørbanen og Rørosbanen er av få baner i Norge som ikke er elektrifisert. Det byr på en del utfordringer. Solørbanen er også veldig lite automatisert. I dag må stasjonene være manuelt betjent for at tog skal kunne krysse. Er ikke stasjonene betjent kan det kun være ett tog om gangen på strekningen mellom Kongsvinger og Elverum, sier Andersen.

Mange timer med venting

I dag betyr det i praksis at tog må stå i timesvis på Elverum stasjon og vente på klarsignal for å ta turen sørover Solørbanen. Vestmo tømmerterminal er en del av Elverum stasjon, og for å kunne ta turen sørover til Kongsvinger må toget først til Elverum for å få klarsignal.

- Om det skulle oppstå forsinkelser kan det bety at vi må stå i mange timer for å få en ledig luke på Solørbanen. Med en elektrifisering av banen og fjernstyrte sporveksler vil det kunne gi plass til mange flere godstog på banen, sier Andersen.

Ikke strøm nord for Elverum

I forslaget til Nasjonal Transportplan kommer det frem at Rørosbanen nord for Elverum ikke er foreslått elektrifisert i denne omgang. Det gjør godshåndteringen tungvint.

- I dag går de fleste godstogene mellom Oslo og Trondheim på Dovrebanen. Det er veldig mange stigninger og bratte kurver på denne strekningen. Rørosbanen og Solørbanen vil kunne trekke mye lengre tog og større tonnasje enn Dovrebanen. Det er jo så flatt her i forhold, sier Andersen.

Med en full elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen vil en også kunne få transportert gods mellom nord og sør ved flom eller andre hindringer i Gudbrandsdalen.

- Jeg håper at begge banene blir elektrifisert med det første. Det vil lette arbeidsdagen vår veldig, sier Andersen.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
ÉN OM GANGEN: Kun ett tog kan trafikkere Solørbanen om gangen, med mindre stasjonene er manuelt betjent. Her kommer et nordgående tog inn fra Solørbanen i Elverum.
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no