19. okt
RAMMER MOBILITETEN: Mobiliteten må bli bedre, spesielt i byområdene, mener blant andre NAF. Norske barnefamilier er de som har minst fleksibilitet i hverdagen. De kan rammes hardere av de nye avgiftene enn andre, mener den store forbrukerorganisasjonen.
 
Litt for mange mener litt for mye om bil
Norge kan knapt sies å ha noen bilpolitikk. Likevel mangler det ikke på politikere som mener mye om bil.

Publisert: 23.des.2015 15:34
Oppdatert: 24.des.2015 09:59

Elverum: Ofte bærer det helt galt av sted. Ikke lett å være bileier.

Det synes å være en overdreven tro på at vegen til en bedre og grønnere verden går gjennom økte avgifter. Spesielt på bil og transport. Som en julegave til folket og dets valgte fikk vi denne måneden rapporten fra Grønn skattekommisjon. Det er en sammenhengende avgiftslektyre. Vil du ikke blir grønnere i gjøre og laten, så skal du. Tvangen går gjennom avgifter.

Trykksverten på rapporten kunne umulig rukket å ha tørket før mediekåte politikere kastet seg på og kringkastet sine meninger i hytt og gevær. Som vanlig spriker det i alle retninger, også innad i regjeringskonstellasjonen. Frp og støttepartiet Venstre ser helt forskjellig på forslagene om å øke bilavgiftene med mellom 12 og 17 milliarder(!) kroner.

I bunn for Grønn skattekommisjon og dets forslag er at Norge tidligere i år satte seg et felles mål med EU om å kutte klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030. Grønn skattekommisjon har i oppdrag fra Regjeringen sett på hvordan skatter og avgifter kan tilpasses målet om klimakutt. Totalt foreslås det endringer på mellom 25 og 30 milliarder i norsk avgiftspolitikk. 12–17 milliarder foreslås i økte bil og vegavgifter. Som om ikke bilen skulle være mjølkeku god nok som den er.

Når politikerne skal vedta noe om bil og transport, er det grunn til å frykte det verste. Ved hvert eneste nye storting er det meninger om bilavgifter og hvor mye staten kan håve inn fra bilkjøp og -bruk. Det er knapt noe som har så lite forutsigbarhet som engangsavgift på biler. På 90-tallet og tidlig på 2000-tallet mente politikerne at mer motorsvake biler skulle favoriseres, og ga lettelser i volumavgiften. Det første til at vanlige familiebiler som tidligere hadde hatt motorer med både 1,8 og 2,0 liters volum, plutselig var å få kjøpt som 1,4 liter, eller med enda lavere volum. Bilfabrikantene har tilpasset seg og produserer nå motorsterke biler selv med lavt sylindervolum.

Så var det CO₂-utslippene som skulle til livs. Løsningen, mente politikerne, var diesel, og prioriterte opp CO₂-komponenten i engangsavgiften. Slik at biler med lavere CO₂-utslipp kom bedre ut. Dieselbiler slipper ut mindre CO₂ enn bensinbiler, og følgelig skjøt dieselbilsalget i været. Akkurat som bestilt. På det meste, bare for få år siden, var tre av fire nybiler i Norge en dieselbil. I 2009 foreslo sågar SV å forby bensinbiler innen 2015.

Men så er diesel blitt en vederstyggelighet. Nå er det NOx det handler om – nitrogenoksid. De for noen få år siden så miljøvennlig dieselbilene er noen verstinger i slik partikkelutslipp, og står for det politikerne så overbevisende snakker om «lokal forurensing». Hva skjer nå? Jo, nå er det politikere som ivrer for dieselbilforbud, spesielt i Oslo. Politikerne har ikke noe med å mene noe som helst om hva slags bil du eller jeg skal kjøpe. De bør konsentrere seg om å lage langsikte og forutsigbare strategier for transport i dette landet.

Det var også politikerne som fikk den glupe ideen om at elbiler er redningen. Uten å gå inn i totalregnskapet for energibruk har politikerne med kraftig subsidiering i kjøp og bruk løftet fram elbilene til et salg som ikke noe annet land i Europa har. Men hvor lenge var Adam i paradis? Nå vil Grønn skattekommisjon fjerne avgiftsfordelene for elbiler. Elbileiere betaler ikke engangsavgift, ikke moms og ikke for kostnadene bruken av elbiler står for. De bør inn i avgiftssystemet på linje på andre biler, mener grønn skattekommisjon. Og møter selvsagt både tilrop og motstand.

Det meste virker vanskelig å få igjennom. Å øke bilavgiftene ytterligere er ikke Frp med på, sier partiets finanspolitiske talsmann, Hans Andreas Limi til NTB. Hva da med 12–17 milliarder i økte bilavgifter? Vi vil ha en grønnere klode, men vi vil ikke betale for det.

De fleste har nå formodentlig sikret seg akevitten til juleribba, om det så er uten «toll og tull». Sprit og beslektete varer er ifølge Grønn skattekommisjon noe tull, og vil kutte ut taxfreehandel og spritkvote fordi salget subsidierer flyplassene. Som igjen gjør flybillettene billigere, som igjen gjør at flere flyr, som igjen øker klimautslippet. Taxfreekutt gjelder også fergeselskapene, utfra samme tankesett.

Det går øyensynlig mange veger til Rom. Med og uten avgifter.

 
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no