24. okt
STRØMMET PÅ: De fleste ansatte og noen politikere var tilsted på lanseringen av Agena Personal på Elgstua denne uken.foto: May-Britt Bjørlo Henriksen
 
Lanserer nytt kompetansehus
Agena Personal er navnet på nyvinningen som strekker seg etter å integrere «24-timers mennesket» i jobb og såvel som i det sosiale miljøet.

Publisert: 24.sep.2015 10:12
Oppdatert: 24.sep.2015 10:54

Elverum: Daglig leder i Agena Personal Kersti Grindalen forteller at hensikten er å lage et kompetansehus som skal løfte fram forskjeller og mangfold innen kompetanse i arbeidslivet, og gjennom det tilby HR og HMS-tjenester til bedrifter som har behov for det.

Trangere arbeidsmarked

Bakgrunnen for etableringen av Agena Personal er blant annet at det i årene som kommer ser ut til å bli et trangere arbeidsmarked, med mer behov for raske omstillinger.

Det er i den sammenhengen at de 25 ansatte med Grindalen i spissen ser for seg at de kan tilføre bedrifter i området noe unikt. Samtidig som de skal skape en vinnerkultur.

– Vi ser nå at mange vurderer å organisere seg med eksterne ressurser som kan gjennomføre raske omstillinger. Dette medfører at bedrifter i fremtiden må tenke litt nytt og kanskje til og med dele arbeidstakere, sier hun.

Større press

Grindalen tolker den kunnskapen som er tilgjengelig om dagens arbeidsmarked dithen at det i årene som kommer vil bli mye vanskligere å finne riktig person til riktig jobb fordi arbeidsinstruksene vil bli mye mer kompliserte, og det vil være økte krav til større grad av fleksibilitet og bedret produktivitet. Samtidig som vi vil se et høyere kostnadspress som vil sette bedriftenes resultater og marginer under press.

Gode prosesser

Gjennom et sterkt kundefokus skal Agenda personal skal jobbe sammen med de forskjellige bedriftene, identifisere bedriftens behov og løse dette gjennom tett samarbeid med bedriften.

– Vi tror på å integrere 24-timers mennesket inni jobb og det sosiale miljøet. Det er med på å sikre en integrering i arbeidsmiljøet som kommer hele arbeidsmiljøet til gode, sier Grindalen.

Mange av visjonene og målene Grindalen gir uttrykk for at Agena Personal kommer til å legge til grunn for sin virksomhet, støttes av Joril Brunvoll, i dag assisterende HR-direktør i Aller Media, men HR-direktør og ansvalig for de siste seks store nedbemanningene i Aller Media, hvor 220 ansatte har blitt avviklet i løpet av fire store prosesser.

– Vår erfaring er at det er viktig med profesjonelle aktører i nedbemanningsprosesser og omstillinger, sier Brunvoll. Selv er hun veldig fornøyd med at de ikke har hatt en arbeidsrettsak, og at de har fått til gode avtaler med de ansatte. At så mange mennesker mister jobben sin betyr at det har vært mange samtaler, og mange tårer i løpet av prosessene.

– Det viktigste er at uansett skal prosessene være gode og ryddige, og det er viktig å ta vare på de ansatte og de som blir berørt, sier hun.

 
DELTE ERFARINGER: HR-direktør Joril Brunvoill i Aller Media har vært gjennom seks nedbemanninger i konsernet.
SPENT: Administrerende direktør Kersti Grindalen i Agena Personal er spent på mottakelsen.foto: May-Britt Bjørlo Henriksen
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no