23. okt
 
Læreren under lupen
Bakerst i klasserommet sitter det to og følger med på lærerens arbeidsmetoder. «Forbedret praksis» kalles prosjektet som nå er obligatorisk for alle elverumsskolene.

Publisert: 23.apr.2015 09:15
Oppdatert: 23.apr.2015 09:43

Hernes: – Kall det gjerne en slags EU-kontroll av lærer og skole, sier Monica Bekkelien fra skolekontoret i Elverum.

«Forbedret praksis» er utviklet av PP-tjenesten for Elverum, Stor-Elvdal, Våler og Åmot og er ment å bistå skolene i evalueringsarbeidet.Nå har også professor Thomas Nordhal ved Høgskolen i Hedmark fattet interesse for dette.

Ordningen vokste frem etter at PPT fikk stadig flere henvisninger på saker som gikk på klassemiljø, mobbeproblematikk og et voksende antall elever med enkeltvedtak. I 2012 startet et utviklingsarbeid sammen med Søbakken skole som etterhvert banet veg for en videreutvikling av modellen.

Obligatorisk

Prosjektet er allerede gjennomført ved flere skoler i Elverum. Tidligere var det opp til hver enkelt skole om de ville være med, men nå innføres det som en obligatorisk ordning, forteller prosjektleder og PP-rådgiver, Helene Dæhlin.

– «Forbedret praksis» er rettet mot den undervisningen som skjer i klasserommet. Vi er med på å kvalitetsikre at det som er bestemt, fungerer i undervisningen, sier hun. Alle lærerne skal igjennom dette og det er ikke mulig å reservere seg mot besøk i klasserommet.

Observerer

Fra bakerste benk i 1. klasserommet på Hernes skole følges læreren med argusøyne. Det observeres og noteres. De ser på lærerens kroppsspråk, hvilke metoder som blir brukt i undervisningen og hva slags «energi» læreren utstråler i klasserommet. Likeledes hvordan timen startes og avsluttes. Det letes ikke etter feil, men hensikten er å løfte fram det som er bra og at de målene som skolen har satt, blir nådd. Etter endt økt samles skoleledelse, lærere og PP-tjenesten for en evaluering i plenum.

– Tilbakemeldingene fra lærerne har vært veldig bra, selvom vi går rett inn i deres kjernevirksomhet, sier Dæhlin. Ett av målene med prosjektet er blant annet å få ned antall elever med spesialundervisning og i stedet la de vokse i et fellesskap fremfor i en liten gruppe.

– Systemorientert endringsarbeid har ikke vært prioritert i PPT på samme måte tidligere. Nå har dette endret seg. Samarbeidet mellom PPT og skolekontoret fungerer også svært godt og bidrar til at «Forbedret praksis» har blitt et godt og brukbart pedagogisk verktøy. sier Dæhlin.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no