18. okt
FØRSTE MØTET: Forberedelsene til utstilingen er det første fysiske møtet mellom de to kunstnerne fra venstre Anne-Brit Soma Reienes, Terje Sandvik som tester ut hvor Jane Hupes bilde Kurbad for triste menn skal henge.
FOTO: May-Britt Bjørlo Henriksen
 
Et organisk møte mellom to vidt forskjellige billedspråk
Billeddannende på hver sin måte, møtes kunstnerne Jane Hupe og Anne-Brit Soma Reienes i et crescendo av materialitet. Utstillingen Linjer av Jazz og Fusion åpnes lørdag med "Fransk åpning". En musikalsk aperitif.

Publisert: 29.mai.2015 17:31
Oppdatert: 01.jun.2015 11:09

Felles for de to kunstnerne er intensiteten i arbeidene. For selv om mediet de har valgt er vidt forskjellig, Jane Hupe med malerier og Anne-Brit Soma Reienes med keramiske fliser, kler de hverandre utstillingsmessig. Inspirasjonen henter de begge i poesi og musikk. Utstillingen er det første møtet mellom de to kunstnerne. 

Det er Elverum Kunstforening som åpner dørene til Galleri Nysted og gir de to kunstnerne utstillingsrom i Elverum, etter at Jane Hupe søkte om å få stille ut her.

Det indre landskap

Hupe sier selv at i hennes indre landskap er det industri. Det er strøm og gjennkjennelige industribygg fra Sarpsborg der hun vokste opp som preger henne som kunstner. Samtidig er hun opptatt av miljøvern og resirkulering, og hva vi gjør når vi forsyner oss av naturressursene.

- Vi livnærer oss av naturen, men vi er slemme, sier hun. I kunsten sin prøver hun å se kvaliteter ved det, men samtidig være kritisk. Hun synes industrilandskap er vakkert, og lar seg fascinere av bygningene som overlever oss i generasjoner, men som litt etter litt tærer på naturen. Dette er oftest inngangen til maleriene hennes.

- Jeg jobber på samme måte enten det figur, natur eller industri. Det handler om komposisjonen i bildet. Jeg er ikke opptatt av den presise gjengivelsen, men hva som skjer i marleriflaten. Det behøver ikke være logisk, sier Hupe. Hun blir inspirert av materialer, og vil at man skal se sporene fra arbeid i maleriene. Så for henne skal det være lag på lag med maling som skrapes og kanskje tilføres sand eller gammel størknet maling som hun ved en anledning har skrapet opp av gulvet hos sin mentor Kåre Nordvik. Hun er opptatt av at bildene har et spor av temperament.

- Hvis det blir for pent må jeg rufse det opp litt. Det er egentlig litt vanskelig å holde det så åpent, forteller hun.

Industri i blodet

Jane Hupe kommer fra Sarpsborg og har atelier i Borregaard fabrikkers gamle lokaler. Hun har industri rennende i blodårene, og fem generasjoner før henne har hatt sitt daglige virke ved Borregaards fabrikker siden oppstarten i 1888.

Selv tror hun at det har gitt henne industrigener og håndverksmessig logiske evner. Selv om hun har bakgrunn fra flere kunstskoler i Bergen, er studiene hos Kåre Nordvik det som har hatt størst innvirkning på det hun har jobbet med de siste årene.

- Før Kåre brukte jeg mye sterke farger, men hos Kåre har jeg studert fargefølsomheten. Hvis fargene er riktig balansert, trenger det ikke å være mye farge i et bilde. Mange av bildene har hun tatt med opp til Stor-Elvdal og latt Norvik kommentere, og mange av bildene har hun startet med der og tatt med hjem. Med en dialog om verket friskt i hu.

Det første møtet

Hupe fikk stille ut på Galleri Nysted, og kunne invitere med seg en annen kunstner. Hun valgte Soma Reienes. De har hatt kontakt i ti år, men aldri møtt hverandre før. Kontakten kom som følge av at de har samme inspirasjonskilde i poesien og musikken. De har hatt kontakt gjennom skriving, og skriver begge poesi og prosatekster.

- Så jeg ble veldig glad da hun ville stille ut sammen med meg, sier Hupe.

Anne-Brit Soma Reiernes kommer opprinnelig fra Stavanger, men er i dag bosatt sammen med sin kunstnerektemann Stig Andresen på Feiring. Hun viser i denne utstillingen keramiske fliser fra serien "The pond". Blant annet "All those born with wings" og et helt nytt verk "The Journey".

Organisk prosess

- Når jeg har en intuitiv tilnærming til linjespillet over flisene skjer det likevel at det dukker opp en sammenheng når flisene settes sammen til et bilde, som i "The Journey" som har linjer modellert ut i relieff, sier Soma Reienes.

Skrivingen blir i denne sammenhengen viktig for Soma Reienes.

- Jeg skriver for å oppdage det jeg vet, for å finne sammenehenger. Her opplever jeg å komme tett på skriveerfaringen når de modellerte linjene avdekker sammenhenger jeg ikke har forutsett. Det er en nysgjerrighet som driver arbeidene fram, sier hun.

Soma Reienes forteller at blant annet de siste arbeidene som flisene i "The Journey" som blir å se i hovedhuset på Nysted er arbeidet fram intuitivt.

- Det er min intuitive estetikk som blir filtrert gjennom min persepsjon. Sammenheng mellom tekst, skulptur og tegning blir viktig. Jeg har kommet tettere på mitt eget utgangspunkt, forteller Anne-Brit Soma Reienes.

Strukturer

Utgangspunktet var Kunsthåndverkskolen i Bergen, 83-88, der hun var i det første kullet som tok hovedfag.

- Der jobbet jeg bare med tegning og skulptur, og tekst, sier hun. Etter endte studier fikk hun ungarsk statsstipend i tre år.

Hun har en Master of Arts fra Hungarian State Academy of Applied Arts blant andre studier.

- Da jeg arbeidet med  Kecskemét  International Ceramic Studio snakket jeg ikke ungarsk. Denne språkløse erfaringen gjorde at jeg nærmet meg og gikk løs på leiras materialitet på en ny måte, sier Soma Reienes.

Utstillingen åpnes lørdag og blir stående på Galleri Nysted fram til 14. juni.

 
BILDE: Flisene danner et bilde, noen ganger tilfeldig, andre ganger villet fra Anne-Brit Soma Reienes sin side.
FOTO: May-Britt Bjørlo Henriksen
PROSESS: Bildet Kurbad for triste menn hang først i hovedrommet, men Jane Hupe endte med å flytte det til det lille huset hvor hun laget et eget Tom Waits-rom.
FOTO: May-Britt Bjørlo Henriksen
FRA EN STØRRE PRODUKSJON: Anne-Brit Soma Reienes forteller at bildene hun viser på Galleri Nysted er en del av en større produksjon.
FOTO: May-Britt Bjørlo Henriksen
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no