12. nov
HÅPER PÅ STØRRE INTERESSE: Steinar Jensen ved Sport 1 Elverum håper at el-sykkel virkelig tar av i Elverum.
 
El-sykler blir mer og mer «inn»
Steinar Jensen hos Sport 1 Elverum ser en klar tendens på at El-sykler bare blir mer og mer populære. Nå håper han at det skal ta skikkelig av også i Elverum.

Publisert: 22.apr.2016 17:07
Oppdatert: 09.nov.2017 15:35

Sykkelsesongen er for lengst i gang og det merker Steinar Jensen. Det har blitt mer kjør på sykler, og i år, som i fjor, er det el-sykler som stadig blir mer og mer populære.

Jensen er allikevel litt overrasket over at det ikke er større interesse for el-sykkel i Elverum. Han mener at Elverum burde være sykkelhovedstad i fylket.

- Nå har vi hatt en fantastisk start på sykkelsalget, og vi ligger langt foran fjoråret med tanke på salg. Jeg mener at Elverum burde vært sykkelby og jeg har snakka med Ordfører Erik Hanstad om kommunen har noen midler som innbyggerne kunne søke på for å kjøpe seg en el-sykkel, sier Steinar Jensen, daglig leder hos Sport 1 Elverum.

Dyrt

El-sykkel er ikke billig, men Jensen har hørt om en familie som byttet ut bil nummer to, og kjøpte en el-sykkel i stedet.

- Det fungerte for den familien, og nå brukes sykkelen flittig, sier Jensen.

Men for å kunne kjøpe en el-sykkel, må man nok ha spart litt penger. Disse syklene er ikke akkurat billige, men som man vet. Man får det man betaler for.

Jensen sier at pris og kvalitet ofte henger sammen, og hos Sport 1 Elverum har de kun gode kvalitetssykler.

- Du må nok over 15.000 kroner. Du får sykler helt opp til 30.000 krone og da er det ordentlige og gode kvalitetssykler, sier han.

Steinar Jensen har en klar anbefaling til de som ønsker å kjøpe en el-sykkel.

- Kjøper man en sykkel for rundt 15.000 til 20.000 kroner, da har man en god sykkel og ikke minst kvalitet. Da har man bra batterikapasitet, en motor som ikke brenner opp og gode skivebremser, sier Steinar Jensen.

Treg start

Det har ikke vært det store salget av el-sykler ennå, men Steinar Jensen spår at i år kommer det garantert til å ta av i Elverum.

- Er det mange som bruker 30.000 kroner på en el-sykkel?

- Til nå har det ikke vært det. Det har ikke vært så mange i Elverum som har kjøpt en el-sykkel, men vi ser at det er større etterspørsel etter el-sykkel nå. Og senest i forrige uke solgte vi en del el-sykler, og mange av de kostet godt over 30.000 kroner, sier Jensen.

El-sykkelen har tatt de store byene med storm, og nå håper Steinar Jensen ved Sport 1 Elverum at også innbyggerne her i kommunen vil benytte seg av det flotte transportmiddelet som en el-sykkel er.

- I de store byene selges det masse el-sykler, og nå håper jeg det skal ta av i Elverum også, sier Jensen.

Fatbike

I følge Jensen så er utvalget av el-sykler ganske så bredt. Det finnes fra gode gamle damesykler, offroadere og ikke minst fatbike.

- Utvalget er faktisk ganske bredt. Du kan jo få en fatbike med elektrisk motor, sier Jensen.

Sjøl om utvalget er stort, så er nok prisen litt høy for mange. Men det finnes også billigvarianter, med det anbefaler ikke Jensen.

- Det har tidligere blitt vist at en billig el-sykkel ikke er like god som en litt dyrere el-sykkel. Motorene har en lei tendens til å brenne opp, det slipper du med de dyreste modellene, sier Steinar Jensen.

Sykkel med motor

Men, hva er egentlig en el-sykkel. Steinar Jensen har svaret.

- En el-sykkel er en sykkel med motor på. Men du må allikevel trå sjøl, for det er egentlig en vanlig sykkel med en hjelpemotor på. Den elektriske motoren er med å hjelpe deg når det begynner å bli litt tyngre. Også er det muligheter for å deaktivere motoren, da får du en helt vanlig sykkel, sier Jensen og legger til:

- På grunn av lover og regler kan ikke hjelpemotorene være med å hjelpe på hastigheter over 25 kilometer i timen. Kommer du over en hastighet på 25 kilometer i timen, vil motoren kobels ut. Også kobler den inn igjen om du kommer under den hastigheten, sier Jensen.

Rekkevidden er jo også en faktor som spiller inn. Akkurat som på elbil, er det begrensninger på hvor langt man kan kjøre/sykle på et oppladet batteri.

- Vi selger jo litt dyrere sykler, så de har en rekkevidde på rundt åtte til 10 mil før du behøver å lade. Da kjører man på medium på motoren. Kjører man med full hjelp, så blir rekkevidden redusert, avslutter Steinar Jensen.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
SYKKELANSVARLIG: Jan Myren er sykkelansvarlig hos Sport 1. Også han ser en økene interesse for nettopp el-sykkel.
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no
Telefon: 400 03 450   /   Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør:Gøran Kristiansen », 977 63 706
iElverum har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
iElverum bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no